Loading...

ESF 2019 test aracı ilk bakışta çok dikkat çekmiyor. Ama GLE’yi temel alan bu araç aslında Mercedes-Benz’in geleceği için pek çok şey vaat ediyor. Bu araç, daha önce hiçbir yerde görülmemiş özellikler de dahil olmak üzere, geleceğin güvenlik teknolojilerini içinde barındırıyor. Bu yeniliklerden bazıları neredeyse seri üretime hazır haldeyken, bir kısmı gelmekte olan otonom sürüş teknolojisine uygun güvenlik özelliklerinin neler olacağına dair bir vizyon sunuyor.

Önümüzdeki birkaç 10 yıl içinde sürüş deneyimi eşi benzeri görülmemiş ölçüde değişecekse de kesin olan güvenlik konusunun insanların temel ihtiyaçlarından biri olmayı sürdürecek olması. Dahası sürücülerin araçlarının kontrolünden el çekmesiyle güvenlik yepyeni bir önem kazanacak. Mercedes-Benz mühendisi ve ESF Proje Yöneticisi Julien Richert bu test aracına, mobilitenin geleceğindeki önemli anlara göz atmamızı sağlayan bir tür zaman makinesi gözüyle bakıyor.

Yoldan geçen yayalar, bir yaya geçidinde ESF’ye (Experimental Sicherheits Fahrzeug/Deneysel Güvenlik Aracı) yaklaştıklarında araç tarafından şahsen selamlanıyorlar: Aracın tavanına monte edilmiş “gözleri” yayayla temas kurarak dostça göz kırpıyor. Araç bunun ardından ışık sinyalleri ve radyatör ızgarasında gözüken animasyonlar vasıtasıyla yayaya karşıya geçmenin güvenli olduğunu belirtiyor.

ESF direksiyonda bir sürücü olmadan da çevresiyle iletişim kurabiliyor ve bunu şaşırtıcı derecede sezgisel bir biçimde gerçekleştiriyor. Daimler Gelecek Bilimcisi Alexander Mankowsky, yolu kullanan insanlar ve otonom araçlar arasındaki ilişkiye “Bilgilendirilmiş Güven” adını veriyor. Bu amaçla, aracın “gözlerini” turkuaz rengi yapmanın bilinçli bir tercih olduğunu söylüyor. Daimler AG tarafından yapılan bir araştırmaya göre belirlenen bu renk, gelecekte bir aracın otonom bir şekilde sürüldüğünü belirtmek için trafik ışıklarının renkleri gibi rahatlıkla tanınabilecek…

İleri Teknoloji Ürünü Direksiyon

ESF 2019 manuel sürüşten otonom sürüşe geçişi mümkün olduğunca kusursuz hale getirecek pek çok çözüm sunuyor. Araç otonom sürüş moduna geçer geçmez, ileri teknoloji ürünü dikdörtgen direksiyonla aşağıdaki pedallar içeri çekiliyor. Sürücü isterse koltuğu geriye itip istediği kadar arkaya yatırabiliyor. Güvenlik Yeniliklerinden Sorumlu Ekip Lideri Claus Geisler, “Bir sonraki büyük zorlukla karşılaştığımız nokta burası” diyor ve ekliyor: “Sürücü alışılageldik sürüş pozisyonunu değiştirince, sıradan hava yastıkları bir işe yaramıyor.” Sürücünün bir kaza esnasında güvende olabilmesi için başka yerlere ekstra hava yastıkları koyulması gerekiyor. Yan desteklere hava yastıkları yerleştirilirken, sürücünün hava yastığı direksiyonun yukarısında bulunuyor. İkisi de SUV’nin zarif iç yüzeylerinin ardında düzgünce gizleniyor. Bu potansiyel hayat kurtarıcıların yalnızca birleşim yerlerinde fark edilebilir olması, bunların hiçbir zaman kullanılmasına gerek olmaması umudunu yansıtıyor.

ESF’i Çevreleyen Öncü Araştırmalar

Otomotiv sektöründe, güvenlik teknolojileri alanında 1950’lerden bu yana pek çok yenilik görüldü. Bu yeniliklerden, burkulma bölgesi, kayış gergisi ve Aktif Fren Desteği gibi pek çoğu Daimler AG tarafından geliştirildi. Richert, “Günümüzde seri üretime geçmiş olan Pre-Safe teknolojisi gibi pek çok gelişme, ESF araştırmasının bir sonucu. Pre-Safe’in sanal burkulma bölgesi, aracı ve yolcuları kazaya hazırlama konusunda çok etkili” diyor.

Bu konsept ESF 2019, “yardımcı araç-çevre iletişimi” için geliştirildi. Aracın ön paneline yerleştirilen 50.000 LED sayesinde çeşitli mesajlar gösterilebiliyor. Öndeki aracın sürücüsü, arka dikiz aynasına bakarak yaklaşan acil durum araçları veya başka tehlikelerle ilgili bilgi veren mesajları okuyabiliyor. Arka cama da çeşitli bilgiler, uyarılar veya ön kameranın çektiği görüntüler yansıtılabiliyor. Test aracı hareket halinde değilken bile ekstra güvenlik özellikleri sunuyor. Stephan Mücke’nin açıkladığına göre, kalabalık bir caddede dikkati dağınık bir yaya, park etmiş durumdaki ESF’nin önünden geçerken, “Dikkat et!” diyen bir ses duyulacak ve araçtaki tüm ışıklar yanarak yayayı uyaracak…

Arka Koltuktaki Yenilikler

Çocuklarını arkaya dönük koltuklara oturtarak seyahat eden ebeveynleri ilgilendiren özel bir problem var: Bu koltuklar kaza anında güvenliği artırsa da ön koltuktaki ebeveynlerin çocuklarının uyuyup uyumadığını kontrol etmelerini zorlaştırıyor. ESF bu sorunu arka koltuğa, bir kamera ve çocuğun yaşamsal belirtilerini ölçen sensörler barındıran akıllı bir Pre-Safe koltuğu yerleştirerek çözüyor. Koltuk bu sinyalleri ön taraftaki MBUX ekranına iletiyor. Ekstra güvenlik için, çarpışma kaçınılmaz hale geldiğinde, emniyet kemerleri sıkılaşarak koltukta oturan çocuğun maruz kalacağı potansiyel etkiyi zayıflatıyor.

Bebek/çocuk koltuğuna ihtiyaç duymayan yolcular için de yenilikçi bir arka hava yastığı geliştirildi. Son teknoloji ürünü bir konseptle şişen hava yastığı, yaralanma riskini azaltacak şekilde yerleştirildi.

Peki ama otonom sürüşün kaza oranlarını azaltacağı söylenmiyor muydu? Richert, “Güvende kalmak için araç kazadan kaçınmaya yarayacak her türlü önlemi almalı, ama bir kaza durumuna da hazır olmalı. Bu yüzden gelecekteki araçlarımızın tümü, otonom olanlar bile, çarpışma güvenliği konusunda her zamanki yüksek standartlarımıza uymalı” diyor. Mercedes-Benz Araç Güvenliği, Dayanıklılık ve Yıpranma Koruması Departmanı Yöneticisi Dr. Rodolfo Schöneburg, “Otonom özelliklerin en büyük avantajı, gelecekte insan hatası sebebiyle gerçekleşecek kazaları azaltacak olması” diye açıklıyor ve ekliyor: “Ama tamamen otonom, sürücüsüz araçlar bile bir noktada fiziksel limitlerine ulaşır. Önümüzdeki yıllarda otonom ve otonom olmayan araçların aynı yolları paylaşacağı kesin!”

Bir arıza veya çarpışma durumunda, aracın arkasından “robot” bir uyarı üçgeni çıkarak bölgeyi, örneğin emniyet şeridini, güvenceye alması öngörülüyor. Richert, bu otonom mikromobilin şu anda yalnızca araştırma laboratuvarının perde arkasında var olduğunu ve seri üretim için hazır olmaktan çok uzak olduğunu kabul ediyor. ESF’de dijital teknolojinin mümkün kıldığı yenilikçi bir detay daha bulunuyor: Arka koltuktaki emniyet kemerlerinde, yalnızca emniyet kemeri takıldığında çalışan USB portları var. Aracı geliştirenler bu önlemin insanları emniyet kemeri takmaya teşvik etmesini umuyor, çünkü dünyanın pek çok yerinde kemer takmak hâlâ yaygın bir davranış değil.

Doğru Yolda

ESF 2019, kendisi dışında, diğer araçları kullananlar, bisikletliler, elektrikli motosiklet kullananlar ve yayalar için de güvenliği artırıyor. Bu, Daimler AG’nin güvenlik öncüsü Béla Barényi’nin zamanından beri tipik bir Mercedes-Benz yaklaşımı olan ortak sorumluluğun özelliklerinden ve Daimler AG mühendislerine yön veren amaçlardan biri: Kayıpsız mobiliteye başarıyla ulaşmak! Dr. Schöneburg, “Güvenlik her zaman temel marka değerlerinden biri oldu ve olmaya devam edecek” diyerek bunu vurguluyor.

ESF, stüdyodaki spot ışıklar söndükten sonra bile parlamaya devam ediyor. Turuncu LED aydınlatmalı ızgarası, aracın alışkın olduğumuz üzere manuel sürüş modunda olduğunu gösteriyor. Turuncunun turkuaza dönerek bir dönüm noktasını belirtip, zaman sıçraması yaşatacağı anı hevesle bekliyoruz.

2020-03-17T18:47:53+00:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.