Loading...

2017 yılının yazında manşetlerde “Mercedes, Formula E’ye katılıyor!” yazıyordu. Ve bu proje adım adım şekil almaya başladı. 2018-2019’daki başlangıç sezonunda Mercedes’in bu alandaki ortağı HWA, Monacolu saygın Formula E takımı Venturi’den bir yarış aracı temin etti. Takip eden kış, İngiltere Brixworth’te, defalarca Formula 1 şampiyonluğu kazanmış motorları üreten atölyede kendilerine ait motorları üretmiş bir şekilde başlangıç noktasında yerlerini aldılar.

Mercedes için, Formula E’nin başlangıçta bir çeşit macera olduğu düşünülebilir. Dünyada başka hiçbir araç üreticisi, içinde bulunduğumuz binyılda yarış pistlerinde Mercedes kadar başarılı olamadı. Arka arkaya beş Formula 1 dünya şampiyonluğu, DTM tarihinde yer alan birincilik unvanlarının büyük bir bölümü standartları belirleyen başarılar oldu. Peki, melez motorların gürleyen seslerinden sessizliğin gücüne geçişi nasıl sağlandı?

Neon ışıklar HWA Racelab garajının yerlerini kaplayan gri, anti statik, tertemiz tabanda yansıyor. Neredeyse bomboş atölyede gayet rahat bir club havası var. Minimalist bir ortamda HWA ekibi Mercedes’i ilk Formula E yarışına hazırlıyor. Ekipten biri “Son zamanlarda sanki bu araçları her gün baştan aşağı söküp yeniden bir araya getirdik gibi geliyor” diyor. Parçalar daha sonra yassı, beyaz metal kutulara yerleştirilip Formula E ekibiyle önümüzdeki altı ay boyunca seyahat etmeye hazırlanıyor.

44 yaşındaki Franco Chiocchetti geçtiğimiz Mart ayından beri Affalterbach’ta bulunan HWA Formula E Yarış Operasyonları departmanının başında bulunuyor. Chiocchetti, bu ilk yılın “yumuşak bir giriş” vadettiğini söylüyor: “Bu üzerimizdeki baskıyı biraz azaltacak. Öncelikle yeni rekabet ortamını anlamak istiyoruz.”

Formula E’nin beşinci sezonu hali hazırda devam ediyor ve insanlar gerçekten de bunun hakkında sanki bir televizyon dizisinin beşinci sezonuymuş gibi konuşuyorlar.
Bir zamanlar yapılan araç değişiklikleri artık eskide kaldı. Şimdi, önde gelen araç üreticileri birbirlerine karşı yarışıyorlar. Tüm markalar yarışları, elektrikli araçların muhtemel becerilerini spor bağlamında gösterebilecekleri bir platform olarak görüyorlar. Bir yandan sıfır emisyonla çalışan bir ulaşım yöntemini tanıtırken bir yandan da bu teknolojinin limitlerini sınamak istiyorlar. Mercedes’in motor sporları departmanının başında bulunan Toto Wolff’un da belirttiği gibi; “Gelecek elektrikli araçlarda!”

Pit’te Bir Sokak Lambası
Formula E yarışları dünyanın önde gelen metropollerinde düzenleniyor: Hong Kong, Paris, Roma ve Berlin. Finaller iki gün süren yarışlarla New York’ta gerçekleştiriliyor. Normal yarış pistlerinin aksine Formula E pistlerinde uzun pit şeritleri yok. Hatta 20’ye yakın kişiden oluşan takım üyeleri iki metreye üç metre boyunda iki kutuya sığmak zorundalar. Chiocchetti, Paris’teki çadırlarının içinde bir trafik lambası bile olduğunu söylüyor.

Ona göre Formula E bir start-up gibi işliyor: “İşte bu yüzden işe en başından başlamak o kadar da kötü bir şey değil.” DTM şampiyonu Paffett ve deneyimli Formula 1 yarışçısı Stoffel Vandoorne yalnızca birkaç günlük bir denemeden sonra yarış için ekibe alınmışlar. Bu geçişi Alp disiplininde yarışan bir kayakçının birden bire bir slalom yarışına katılmasına benzetmek mümkün. Gelişen durumlara göre doğaçlama çözümler bulma becerisi önemli bir nitelik. “Ekipmanlarımız organizatörler tarafından merkezi olarak muhafaza edilip naklediliyor” diyor Chiocchetti. “Kutularımızı Çarşamba günü öğlen açabiliyoruz ve yarış Cumartesi başlıyor.” Bu, size doğru kurulumu bulmak için çok zaman bırakmıyor.

Bütün takımlar birbirinin aynı şasi ve pil kullanıyorlar. Bu Formula E’yi görece daha az pahalı yapıyor. Rekabet giderleri her yıl için sekiz basamaklı rakamlarda kalıyor. Aslına bakılırsa, HWA’in ekibi bu sezon yalnızca kurulum ve aracın kullandığı yazılım konusuna etki edebiliyor. Takım kendini diğer takımlardan ancak kendi güç aktarım parçalarına sahip olduğunda ayırabilecek. Bu da Andy Cowell’in işi. 49 yaşındaki Cowell AMG Yüksek Performans Güç Aktarım Araçları’nın sorumlu müdürü. Bu da onu dünyanın en iyi melez motorlarından sorumlu kişi yapıyor. Bu yeni projede yaklaşık 25 kişi canla başla çalışıyor ve bu kişilerin neredeyse tamamı birinci sınıf motor sporları deneyimine sahip.

Cowell, Formula 1’le pek çok benzerliğin olduğunu söylüyor: “Belirlenmiş mevzuata uygun hareket edebilmemiz için bazı şeylerin ölçeğini büyütürken bazı şeyleri küçültmek zorundayız.” Cowell’ın ekibi parça üretimi üzerine çalışırken tasarım standartlarını göz önüne alıyor. Cowell bir şampiyonda görülen ağır başlı bir tutuma sahip ve bununla birlikte gelen yüksek beklentilere de… “Sabırsızlık üzerimizdeki baskıyı artırıyor ve bu çok insancıl bir davranış. Ama bu neden kötü bir şey olsun ki? Elbette göz doldurmak istiyoruz, ama karşımızdaki zorluğu da hafife almıyoruz.”

Bu tutum 52 yaşındaki Tony Ross’u yeni ekibe çeken şey olmuş. Markanın felsefesine göre kazanan takımı her zaman değiştirmeli! Yakın bir geçmişe kadar Ross, Valtteri Bottas’ın Formula 1’deki yarış mühendisiydi ve aynı zamanda Nico Rosberg’i 2016’da dünya şampiyonluğuna taşıyan kişiydi. Formula E’de görev alan bir başmühendis olarak Affalterbach ve İngiltere arasında gidip geliyor.

Peki, Formula E’yi farklı kılan şey ne? Ross, Formula E’de yarışan araçların aerodinamik yapısından ötürü Formula 1’deki araçlarla kıyaslandığında çok daha az aşağı yönlü hücum ortaya çıktığını söylüyor. Ayrıca o dört mevsim Michelin lastikler çok daha az tutuş sağlıyor. Elbette, elektrik motorlar da sürücülerin sürüşünü etkiliyor. “Ama hangi seride yarışıyor olursak olalım bir şey asla değişmiyor” diyor Ross: “Sürekli olarak mümkün olanın sınırlarını zorlamamız gerekiyor.”

Formula E’deki fikir izleyicileri pistlere çekmek değil, gösteriyi ilgilisinin ayağına götürmek. Bu da yarışlara modern, kentli bir hava ve duygu katıyor. Ayrıca bu durum mühendis ve sürücülerin karşısına büyük zorluklar da çıkarıyor. Mühendis ve sürücüler şehirlerdeki asfaltın kaygan olmasının dışında, asfaltın yapı olarak çeşitlilik gösterdiği gerçeğine de alışmak zorundalar. Bunun dışında rögar kapakları ve duvarlar da var. Neredeyse hiç kaçış noktası da yok. “Monako Formula 1 bizim için her zaman son derece zorlu bir yarış olmuştur” diyor Ross ve ekliyor: “Ve şimdi neredeyse bütün yarışlar Monako yarışları gibi.”

Kendi havalarını yakalamak biraz zamanlarını alacak. Ve ayrıca öğrenmeleri gereken bir başka şey daha var: Kaybetmek! Ama Ross o kadar da endişeli değil. “Bu bizi daha iştahlı yapıyor” diyor. Alçak gönüllülük de Mercedes’in motor sporları felsefesinde önemli bir rol oynuyor.

2019-09-14T14:35:51+03:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.