Loading...

Resimlerinin parlamasını ve onlara bakan insanların daha önce hiç hissetmedikleri şeyler hissetmelerini isteyen Theresa Kallrath, bu durumu; “İnsanların gafil avlanmasını istiyorum” diye açıklıyor. Uzakta Stockholm’ün takımadaları beliriyor: Gröna Lund lunaparkının dönme dolabı gittikçe aydınlanarak uçsuz bucaksız mavi alacakaranlıkta ışıldamaya başlıyor. Saat gece 11 olmasına rağmen, Södermalm bölgesinin kıyısında bulunan Fjällgatan’da hava hala kararmadı. Kallrath, Stockholm manzarasını ve gökyüzündeki dramatik ışık oyununu seyrediyor.

Kallrath ertesi sabah, kırmızı ve mavinin patlarmış gibi gözüktüğü çizimleri üzerinde çalışıyor. Bunlar yapacağı büyük resimlerin eskizleri. Sabah güneşinde, Vasaparken parkını ikiye ayıran kayaların üzerinde oturuyor. Yakınlarda bir grup genç sabah egzersizi için toplanırken, az ileride ise bir anaokulu güne başlıyor. Oyun alanından yükselen gülüşme sesleri rüzgâra karışıyor. Sanatçı, yaşadığı şehir olan Düsseldorf’taki stüdyosunun avlusunda ve Stockholm’de, hava güzel olduğunda açık havada çalışmayı seviyor. 31 yaşındaki sanatçı için burayı ziyaret etmek yuvaya dönmek gibi. Kallrath, Almanya’da doğmuş olsa da, annesi sayesinde bir İsveç pasaportu var ve akrabalarının çoğu hâlâ Lund çevresinde yaşıyor.
Bir zamanlar Joseph Beuys gibi isimlerin sistemi sarstığı, Hilla ve Bernd Becher’in fotoğrafta devrim yarattığı ve günümüzde Andreas Gursky gibi dünyaca ünlü sanatçıların ders verdiği, dünyanın en önemli sanat akademilerinden biri olan Düsseldorf Sanat Akademisi’nden mezun olduğundan beri Kallrath’in işleri yolunda gidiyor.

Sanatçının büyük ölçekli resimlerinden enerji fışkırıyor. Kallrath, çalışmalarında bazen 15 tabaka boya kullanıyor, resimlerine bıçakla saldırıyor hatta tuvalleri stüdyosunun zemininde sürüklüyor. Bu konu hakkında, “Oldukça çetin bir çalışma tarzım var” diyor.

Parkın bitişiğindeki altın rengi, parıltılı Sven-Harry sanat müzesinde kısa bir moladan sonra Kallrath, yeni A-Serisi’ni şehrin dönemeçli sokak ve geçitleriyle ünlü tarihi merkezi olan Gamla Stan bölgesine doğru sürüyor. Sanatçı Düsseldorf’ta gündelik seyahatleri için genellikle bir car2go akıllı otomobili kullanmayı tercih ediyor. Şimdi ise A-Serisi’ni Stockholm’ün sessiz sokaklarında sürüyor.

* Fotoğrafta gösterilen navigasyon sistemi Türkiye’de sunulamamaktadır.

Işık yoksa renk de yok

Theresa Kallrath bir sonraki randevusuna gitmek için MBUX bilgi eğlence sisteminin sesle kumanda edilen asistanını kullanıyor. Tak isimli Stockholm’ün gözde restoranına giden yol, otomobilin araç içi ekranında beliriyor. Restoranın hemen üstünde ise olağanüstü bir şehir manzarası sunan bir bar var. Kallrath Stockholm üzerinde kararmakta olan gökyüzünü izlerken, “Işık yoksa renk de yok” diye gözlemde bulunuyor. “Parlak renkler bizi büyülüyor ama bunların aynı zamanda bizi etkileme gücü de var.”
Kısa bir yağmurdan sonra bulutlar açılırken Theresa Kallrath, Stockholm’ün kozmopolit yönünün en iyi şekilde gözlemlenebileceği hip mahalle Södermalm’a doğru bir gezintiye çıkıyor. Bu bölge renkli eski binalar, galeriler, barlar ve butikler için mükemmel bir arka plan sunuyor.

Kallrath, Stochholm’de otel, bar ve restoranı aynı çatı altında buluşturan bir tesis olan Berns’e doğru yol alıyor. Burada arkadaşlarıyla buluşuyor ve şehrin öncü ruhundan bahsediyorlar. İsveçlilerin diğer halklara oranla, başarısızlıktan neden daha az korktuklarını tartışıyor ve İsveç’te bir şeyi yanlış yapmanın dünyanın sonu olarak değil, yeniden denemeye teşvik eden bir şey olarak görüldüğü sonucuna varıyorlar. Bu eğilim Theresa Kallrath’ın çalışmalarında da görülebiliyor. Resimleri açıklığın peşinde koşuyor. Renklerin, kaba yüzeyin ve bunlardan yayılan canlılığın vahşi etkisi, bir dinamizm ve enerji ruhunu yansıtırken, izleyiciler mest oluyor.

Theresa, eve dönüş yolunda ışıklandırılmış vitrinlerin önünden süzülüyor. Bu esnada belirgin figüratif objeleri resmetmekten vazgeçme kararını verme sebebini sorguluyor. Kallrath bu kararın, sanatını daha kişisel hale getirdiğini söylüyor. Bu yolu seçtiğinden beri resimleri onun için ve resme bakan herkes için farklı bir şeyi temsil ediyor. Evet, resimlerinin parlaması gerekiyor. Girdap gibi dönen boya tabakalarının hem uyarıcı hem de sakinleştirici, hipnotik bir etkisi var. Bu, resimlerin sadece estetik olarak güzel değil, aynı zamanda duygusal da olmasını sağlıyor. “Fazla belirleyici olmak küstahça olur” diyor ve ekliyor: “Benim için ve sanatıma bakan herkes için önemli olan özgürlük ve bağımsızlık. Aksi halde insanların hayal ettikleri şeyleri bozmuş olurum.”
Theresa gaza basıyor ve şehir yanımızdan hızla geçiyor. Gözlerinizi kısarak baktığınızda, ışıklar bulanıklaşıyor ve alacakaranlıkta birbirine karışarak soyut bir renk oyunu haline geliyor.

2019-06-28T20:22:30+03:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.