Loading...

GELECEĞE UZANAN YOL

YARI OTONOM

Bu sistemde sürücü, aracın otomatik fonksiyonlarını sürekli olarak takip ettiği için sürüş dışında herhangi bir şeyle ilgilenemiyor. ‘Yarı Otomatik’ sürüş fonksiyonu Mercedes-Benz modellerinde uzun yıllardır “Intelligent Drive” (Akıllı Sürüş) adı altında yer alıyor. Örneğin, Yeni E-Serisi’nde bulunan gelişmiş DRIVE PILOT, sürücünün iş yükünü azaltan, stresini düşüren ve yoldaki konforu artıran bir dizi başka inovasyon da sunuyor.

YÜKSEK DÜZEYDE OTONOM

Sistem kendi sınırlarını biliyor ve gerekli durumlarda sürücüyü zamanında müdahale etmesi için uyarıyor. Böylece sürücünün belirli bir oranda sürüş dışı faaliyet gösterebilmesi mümkün olabiliyor. Örneğin, Mercedes-Benz tarafından 2014’te tanıtılan Future Truck 2025, bu düzeyde bir otomatik sürüş kabiliyetinin iyi bir örneği olarak karşımıza çıkıyor.

TAM OTONOM

Sistem herhangi bir durumun üstesinden otomatik olarak gelebiliyor. Böylece sürücünün tetikte olmasını gerektiren bir durum kalmıyor ve sürücü istediği sürüş dışı faaliyeti gerçekleştirmekte özgür olabiliyor. Bu da sürücüsüz otomobili gerçeğe dönüştürüyor.

VİZYON

Kökleri, Carl Benz’in 1886 yılında otomobili keşfetmesine uzanan Mercedes-Benz, bu kez tamamen otomatik araçlar geliştirerek, ulaşımda bir devrim daha gerçekleştiriyor. Daimler AG Yönetim Kurulu Başkanı ve Mercedes-Benz Cars şefi Dieter Zetsche, gelecekte sürücüsüz otomobillerinin neler yapabileceğini; “Geleceğin Mercedes’i sadece sıfır emisyon üretmekle kalmayacak, ayrıca kendi kendini kullanabilecek. Hiç olmadığı kadar güvenli ve lüks olacak, ayrıca tamamen internete bağlı olacak. İşe gitmek için yapılan yol; çalışmak, iletişim kurmak, dinlenmek ve keyifli vakit geçirmek için konfor dolu bir molaya dönüşecek” sözleriyle anlatıyor. Carl Benz, 130 yıl önce atsız yolculuğu gerçeğe dönüştürmüştü, bugün Mercedes-Benz sürücüsüz araçlarla yapılacak yolculukların önünü açıyor. İlk ‘Yüksek Düzeyde Otonom’ araçların 2025 itibariyle yollarda olması bekleniyor, sonrasında ise ‘Tam Otonom’ sürüş sadece bir adım ileride olacak. Oldukça gelişmiş bir sensor sistemi, kesin doğruluğa sahip çevre haritaları ve internete tam bağlı olmak, gelecekte otomobillerin ve kamyonların gidecekleri yere güvenle ulaşmalarını sağlayacak. 2015’te Las Vegas’ta görücüye çıkan F 015 Luxury in Motion konsept araç ‘Tam Otonom’ sürüş vizyonunu, otomobillerin mobil birer yaşam alanı haline geleceği somut bir gerçekliğe dönüştürüyor.

Gelecekte yolcular, araç içerisinde geçirdikleri zamanı tamamen diledikleri gibi değerlendirebilecek. Otomobilin geleceğindeki bu değişimin izleri F 015’te kendini gösteriyor. F 015 iç aksamı; hareketli koltukları, ince işçiliğe sahip ceviz kaplama zemini ve ultra HD ekranlarıyla fütüristik, lüks bir otelin lounge’ını andırıyor. Her zaman merkezde olan direksiyon, sadece otomobildekilerin ‘Tam Otonom’ modda kullanmamayı tercih ettikleri zamanda ön panelden çıkıyor. Otomatik araçlar gelecekte sadece konfor ve olağanüstü bir seyahat deneyimi vaat etmiyor. Bu araçların yollara hâkim olmasının çevreye de olumlu etkileri olacak. Örneğin F 015, F-Cell plug-in hibrid sürüş sistemi için tasarlandı. Yani bataryaları istenirse araç içerisindeki bir yakıt hücresinden, istenirse de bir prize takılarak şarj edilebilecek; araç elektrikle çalıştığı için de egzoz borusundan salınan emisyon sıfır olacak. Ayrıca hem önde hem de arkada bulunan geniş LED paneller aracın yayalarla daha fazla iletişim kurmasını sağlayacak ve araçta, yoldaki yaya geçidini işaretlemek ve yayaların güvenli bir şekilde geçebilmesini sağlamak için yüksek hassasiyete sahip bir lazer projeksiyon sistemi bile olacak.

BUGÜN

F 015, yine 2015’te tanıtılan bir diğer konsept araç olan Vision Tokyo ve S 500 Intelligent Drive gibi örnekler Mercedes-Benz’in sürücüsüz otomobil vizyonunu gerçeğe dönüştürmek konusunda daha şimdiden ne kadar ilerleme kaydettiğini gösteriyor. 2013’te söz konusu S-Serisi, Mannheim’dan 100 kilometre uzaklıktaki Pforzheim’a uzanan, trafiğin yoğun olduğu ve araçların çift sıra park ettiği bir yolda ‘Tam Otomatik’ bir sürüşü tamamlaması için yardımcı sistemlerle donatılmıştı. Bu yol, Bertha Benz’in 1888’de tarih yazan otomobil seyahatini gerçekleştirdiği yoldu. Günümüzde Mercedes-Benz’in ürettiği birçok model şimdiden sürücünün iş yükünü ciddi oranda azaltıyor ve ‘Yarı Otomatik’ sürüşü şimdiden mümkün kılıyor. Bunun en iyi örneği Yeni E-Serisi’nin otoyol ve otobanlarda ‘Yarı Otomatik’ sürüş işlevini önemli ölçüde artıran yenilikçi Drive Pilot özelliği. Sistem, stereo çok amaçlı kamera, çok aşamalı radar sensörleri, ultrasonik sensörler ve 360°’lik bir kameranın yardımıyla araç çevresinin ayrıntılı bir resmini oluşturuyor ve topladığı datayı bir dizi konfor ve güvenlik işlevini gerçekleştirmek için kullanıyor. Drive Pilot, öndeki araçla aradaki mesafeyi korumak, trafik işaretlerine uymak, frenleme, yön değiştirme ve trafik sıkışıklığından kurtulmak gibi birçok farklı durumda sürücünün yardımına koşuyor.

YAPILACAKLAR

‘Yüksek ‘Otomatik’ ve sonrasında gelecek olan ‘Tam otomatik’ sürüş sistemleri ne kadar devrimci görünürse görünsün, bu konseptleri uygulamak için teknik bir devrimin gerçekleşmesi gerekmiyor. Tek yapılması gereken test edilip onaylanmış mevcut sistemleri biraz daha iyileştirmek ve geliştirmek. Bu kapsamda, Mercedes-Benz’in teknolojik gelişmelere verdiği önemi anlamak için rakamlara bakmak yeterli. Daimler AG, 2016 ve 2017 boyunca araştırma ve geliştirmeye 14,5 milyar Euro’luk bir yatırım gerçekleştirirken, aynı zamanda gayrimenkul, tesis ve ekipmana 14 milyar Euro harcıyor olacak. Bu vizyonla Mercedes mühendisleri, “sensor füzyonu” konusunda amaçlarına neredeyse ulaştılar. Buna göre kameraların, radarın ve ultrasonik sensorların aktardığı veriler daha sonra akıllı algoritmaların yardımıyla değerlendiriliyor. Bu da aracın trafik levhalarını, engelleri, yol işaretlerini ve diğer yol kullanıcılarını tanımasını ve onların birer uzamsal imajını çıkarmasını sağlıyor.

Böylece araç güvenli bir şekilde fren ve dönüş manevrası gerçekleştirebilmek için gerekli teknolojiye sahip oluyor. Öte yandan aracın görüş alanını sensorların menzilinin ötesine taşımak için ‘Otomobil-X’ arası iletişimin hâlâ geliştirilmesi gerekiyor. Yeni E-Serisi şimdiden bu kapasiteye sahip; uzak noktalardaki ve diğer araçlardaki sensörler gibi diğer kaynaklardan topladığı bilgileri kendi çevresel hesaplamalarıyla eşleştirebiliyor. Bu alanda bir ağ oluşturmak için yapılan çalışmalar ve altyapının daha da geliştirilmesi çalışmaları hâlihazırda devam ediyor. Bu amaçla Audi, BMW ve Mercedes-Benz, harita üreticisi HERE’ı satın almak için bir konsorsiyum oluşturdu. Zira yüksek çözünürlüklü yol ve çevre haritaları, ‘Yüksek Otomatik’ ve sonrasında ‘Tam Otomatik’ sistemler için temel bir gereklilik. Bir başka önemli görev, mühendislerden çok hukuk uzmanları ve politikacılara düşüyor. Bu konseptlerin hayatımıza girebilmesi için otomatik sürüş konusunda uluslararası düzeyde bir yasal çerçeve oluşturulması gerekiyor. Trafikle ilgili yasal düzenlemelerin büyük çoğunluğu 1968 tarihinde imzalanan Yol Trafiği Hakkında Viyana Konvansiyonu’na dayanıyor. Bu nedenle, dünyanın her yanından uzmanlar söz konusu düzenlemeleri güncellemek ve standart hale getirme konusunda çalışmalar yürütüyor. İnsanların bilgisayar sistemlerini istediklerinde devre dışı bırakabilmeleri ve kapatabilmeleri şartıyla ‘Yüksek Düzeyde Otonom’ ve ‘Tam Otonom’ sürüşe yakın bir zamanda yeşil ışık yakılabilir.

2018-01-18T14:17:14+03:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.