Loading...

Otonom sürüş vizyonu trafikte yolunu tamamen bağımsız olarak bulabilen, hem akıllı hem de güvenli bir otomobil hedefliyor. Peki, şu anki teknolojik kabiliyetlerimizle hali hazırda mümkün olan nedir? Mercedes-Benz tarafından bir araya getirilen ekip bu soruyu her biri ayrı bir kıtada gerçekleştirilen beş aşamada ele aldı. Ekip, Eylül 2017’den bu yılın Ocak ayına kadar yollardaydı ve ekip lideri Jochen Haab günümüzdeki “Akıllı Dünya Sürüşü”nden bahsederken heyecanını fazlasıyla belli ediyor. Seri üretimde bulunan S-Serisi, tüm yardım sistemleriyle Haab ve meslektaşlarını büyüleyen bir otomatik sürüş seviyesine çıkıyor. Yine de hala yapılması gereken çok iş olduğunu biliyorlar. Geliştiriciler önümüzdeki yıllarda pek çok karmaşık soruya yanıt bulmak zorunda kalacaklar.

Haab, “Aklımızdaki fikir, bu otomobili kendine özgü durumlarla yüz yüze bırakıp ne tür deneyimler yaşanacağını göstermekti” diyor ve ekliyor: “Sonra elde ettiğimiz bilgiyi sistemlerimizi geliştirmek için kullanabilirdik.” Haab ve ekibinin yolculukları Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda başladı ve ardından Şangay, Avustralya ve Güney Afrika üzerinden ABD’ye kadar sürdü. S-Serisi’nin yol boyunca karşılaştığı zorluklar farklı deneyimler ortaya koydu.

Frankfurt / Almanya

Almanya otoyollarında, her gün görebilecek yağmur, yoğunluk, yol çalışması ve hız canavarları gibi unsurlar öne çıkıyor.”

Alman sürüş dünyasının kendine has özelliklerinden biri, otobanda büyük hız farklarının olması. Örneğin, saatte 130 kilometre hızla ilerleyen bir kamyonu geçerken arkanızdan saatte 200 kilometre hızla bir araç gelebilir. Otomobildeki radarlar aracın 80 metre gerisini ve 250 metre ilerisini tarayabiliyor. Stereo Kamera, 90 metresi üç boyutlu şekilde, 500 metre ileriyi görebiliyor. Bu durumda “Yaklaşan bir aracı fark eden sistemin tepki vermek için ne kadar zamanı var?” ve “Kazayı önlemek için ne yapacak?” soruları önem kazanıyor. Müşterilerin görüşü ise şimdiden belli: Sistemin yalnızca tamamen gerekli olduğu zaman müdahale etmesini istiyorlar.

Şangay / Çin

“Çin’deki sıcak gündem maddesi haritalandırma. Sadece GPS’e güvendiğinizde kaybolmak çok kolay. Bu sorunu çözmek ise zorlu bir sınav!”

Çin trafiğinin özellikleri yüksek yoğunluk, çok sayıda iki ve üç tekerlekli araç, otoyolda yaya geçitlerini andıran, ama aslında güvenli sürüş mesafelerini gösteren işaretler ve farklı şeritler için farklı hız limitleri. Her şeyden önce Şangay’da yol almak, haritaların şeritlere kadar tamamen hatasız olması gerektiğini gösteriyor. Yoğun bir şekilde iç içe geçen otoyol ağlarında araç henüz pozisyonunu kestirmeyi başaramıyor; ayrıca pek çok büyük kavşaktaki şeritlerin işaretsiz olması, kameranın onları algılamasını imkânsız hale getiriyor. Şu aşamada araç, çevresindeki trafik olmadan nerede olduğunu anlayamıyor. Bu bilgi olmazsa, sadece ilerlemeye devam eder. Ayrıca buradaki insanlar, otonom araçların Çinli sürücüler gibi virajı alırken fren yapmayı sürdürüp sonra hızlanmasını istiyor. Avrupalı sürücüler ise viraj bitmeden hızlanmaya başlıyorlar. Bu tip kültürel farklılıkların hesaba katılması, otonom sürüşün kabul görmesi için zorunlu.

Melbourne / Avustralya

“Pek çok Melbourne sakini, “kanca dönüşü” isimli kötü şöhretli bir dönemeçten kaçınıyor, ama sistemler buna bir çözüm bulmak zorunda.”

Avustralya’da trafik; elektronik ekranlarda yanıp sönen hız limitleri, taşrada yol trenleri, beklenmedik bir anda hoplaya zıplaya karşıya geçen kangurular ve meşhur Melbourne “kanca dönüşü” gibi unsurlar barındırıyor. “Kanca dönüşü” sol şeritten sağa doğru, tramvay hattından geçen, sadece kavşakta yeşil ışık yanarken gerçekleştirilebilen bir dönüş. Burası bir sürücünün sinirlerini sınayabilecek bir yer. Yerel halktan insanlar bile bir süre sonra üç kere sola dönmeyi tercih etmeye başlıyorlar. Diğer zor trafik senaryoları gibi, bu da sürüş sistemleri için karmaşık zorluklar yaratıyor. İnsan beyni hız limitini gösteren yanıp sönen LED halkalarını algılayabiliyor ama aracın sistemleri henüz bunun için yeterince güçlü değil. Ayrıca yolcuları riske atmadan hayvanlara nasıl güvenli bir tepki verileceği meselesi de bir o kadar çetrefilli. Objelerin boyutlarının erken saptanması ve potansiyel bir kazanın önlenmesi için uygun bir çıkış stratejisinin duruma uyarlanması gerekiyor.

Cape Town / Güney Afrika

“Teknolojinin dikkatinin dağılmaması önemli, ancak bir yandan da algılanan kaotik durumların hızla ve doğru bir şekilde analiz edilebilmesi gerekiyor.”

Kafa karıştırıcı Güney Afrika trafiğinde emniyet şeridinde yayalar yürüyor ve beklenmedik manevralar sürüş deneyiminin kabul edilen bir parçası. Örneğin Cape Town’daki test sırasında otoyolda saatte 100 kilometre hızla gidilirken karşıdan gelen bir bisikletli dikkat çekiyor. Bisikletli yalnızca birkaç santimetre genişliğindeki emniyet şeridinden gidiyordu. Ayrıca şehrin güneyindeki kavisli bir yolda asfaltı kum kapladığı için kameralar yolu algılayamadı. Bol dönemeçli kıyı yolunda ise araç neredeyse tamamen otonom bir şekilde ilerleyebildi.

Las Vegas / ABD

“Buradaki yumuşak trafik otonom sürüş için ideal. Teknik bir perspektiften bakıldığında, bu teknolojinin gündelik hayata geçirilmesi çok uzakta değil.”

ABD’deki otobanlarda trafiğe ayak uydurmak daha kolay ve hız da nadiren değişiyor. Öte yandan, hem sol hem sağ tarafta sollamanın serbest olduğu sekiz şeritli bir otobandan gelecek büyük veriyi aynı anda toplayıp işlemek zor olabilir. Bununla birlikte ABD pazarı büyük ihtimalle otonom sürüş yönünde ilk adım atanlardan olacaktır. ABD’lilerin yapılan deneye verdikleri şüphe ve heves karışımı tepkiler dünyanın her yerindekilere benziyordu. Bu nedenle onların kaygılarını ve sorularını dikkate almak bu yolculuğun amaçlarından biriydi.

2018-11-02T17:22:24+00:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.