Loading...

Son on yılını sürücülerin kafataslarının koruyucusu olarak Gran Prix’in sahne arkasında geçiren Sven Krieter, “Eskiden Formula 1’den pek bir şey anlamazdım” diyor. Ancak on yıl önce adım attığı bu yeni mesleğinde, sürücülerin kafalarının serin kalmasını ve çevreyi açık bir şekilde görmeye devam etmelerini sağlamayı başarmış, hava şartları buna müsait olmadığında bile. Almanya’nın Magdeburg şehrindeki bu atölyede kask uzmanı Krieter bir yandan siyah bir kaskın kenarlarına lastik bir bant döşemekle meşgul, kaskı sürekli çevirip fazla gelen yapıştırıcıyı siliyor ve elastik malzemeyi üç parmağıyla sert bir şekilde bastırıyor. İşi bittiğinde ortaya çıkacak kask, Mercedes AMG Petronas adına yarışacağı bir sonraki yarışta Nico Rosberg’in kafasını koruyacak.

Schuberth, beş Formula 1 yarışçısı için kask üretiyor ve Krieter bu tarihi kask firmasının motor yarışları faaliyetlerinin yüzü olarak firmanın en önemli isimlerinden biri. 40 yaşındaki Krieter sürücülere göz kulak olmak için Formula 1 ekibiyle birlikte takvimdeki tüm yarışların ve test sürüşlerinin yapılacağı yerlere seyahat ediyor. Bu, her yıl havada çeyrek milyon kilometreden fazla mesafe kat ettiği anlamına geliyor.

Eğitimini ısıtma ve havalandırma sistemleri kurulumu konusunda alan Krieter, F1’deki görevin insanın gözünü korkutan doğasından ötürü işi kabul etmeden önce tereddüt etmiş. Ama bir süre üzerine düşündükten sonra yoğunlaştırılmış İngilizce dersleri almış ve teklifi kabul etmiş. “İlk yarışım 2005’te Silverstone’daydı. Bırakın Heatrow gibi cehennem kalabalığına sahip bir havaalanına inmeyi, daha önce uçağa bile binmemiştim. Sonra bir de navigasyon sistemi olmadan yolun solunda gitmek… Çok zordu” diye anımsıyor o günleri. Bugün o zamanları hatırlamak yüzüne bir gülümseme yerleşmesine neden oluyor.

El Yapımı İleri Teknoloji

Krieter ve üç meslektaşı F1 sürücüleri için yılda 80 kask yapıyor; bunun yanı sıra 20 tane DTM Touring Yarışları için ve 150 de genel satışa yönelik kask üretiyorlar. Amatör sürücüler de Schuberth’in yarış kaskı SF1’i beş bin Euro’ya alabiliyorlar. SF1 için Schuberth’in ileri teknoloji fabrikasının bir bölümünde özel bir atölye kurulmuş. Krieter ve ekibi burada özel aletler, ölçüm araçları ve son teknoloji yapıştırıcılar kullanarak kask üretiyor. Burası, Formula 1 gibi teknolojinin en son nimetlerinden yararlanan bir sektörde özel işçiliğin oynamaya devam ettiği rolün iyi bir örneği.

Kaskların dış kabuğu, Otoklav denilen bir basınçlı fırın kullanılarak 19 kat karbon fiberden yapılıp hazır hale getiriliyor. Her kat birbirinin üzerine seriliyor, bir vakuma konuluyor ve Otoklav’da 170-200 C°’de ve altı bar basınçta fırınlanıyor. Sonuçta yekpare ürün elde edilen ve monokok ismi verilen bu sistem; hafiflik ve çarpışma direnci gibi avantajlar sağlıyor. Formula 1 araçlarında da kullanılan bu olağanüstü karmaşık işlem malzeme gücünü maksimuma çıkarma özelliğinden dolayı havacılık sanayisinde de karşımıza çıkıyor. Nico Rosberg üç ayrı boyda üretilen kask kabuklarından ortancasını kullanıyor. Sertleştirilmiş ve boyanmış kask kabukları son işlemler için Krieter ve ekibine teslim ediliyor. Sponsor logoları ve Rosberg’in kullandığı tasarımlar boya tabancası ile uygulandıktan sonra ekip kabukları kullanıma hazır kasklara dönüştürüyor.

Üretilen kasklar 740 C°’ye kadar ısı dayanıklılığı ile yangına ve parçalanmaya karşı koruma sağlıyor ama yeterli darbe emicilik özelliğine sahip olmadan bu pek bir şey ifade etmiyor. Bunun için kabuğun içine birinci sınıf, çok bölgeli köpükten bir iç astar döşeniyor. Bu köpük, Schuberth kasklara eklenen astarların en çok öne çıkan özelliği ve firma için bir gurur kaynağı. İki bileşenden oluşan köpüğün formülüyse bir sır. Bu yöntem, Schuberth firması 2000 yılında Formula 1’in bir parçası haline geldiğinde hâlihazırda kullanılmaktaydı. Mercedes’in eski yedek sürücüsü Nick Heidfeld, Schuberth kaskları kullanan ilk sürücüydü. Firmanın kasklar üzerindeki geliştirmeleri sonrası, onu kısa süre sonra Ralf ve Michael Schumacher takip etti. Nico Rosberg ise gençlik dönemindeki yarışlarından beri Magdeburg merkezli firmanın ürünlerini kullanıyor. Sohbetimiz devam ederken Krieter, Wiesbaden doğumlu sürücünün 92 numaralı kaskı üzerinde çalışıyor.

Herkes Her Şeyi İstemez

Bu aşamaya kadar kabuk boyutu ve son boya hariç firmanın yarış kasklarının hepsi birbirinin aynısı. Bundan sonra ise kişiselleştirme başlıyor. Kaskların dolgusu sürücüden alınan kafa ve yüz ölçülerine tam olarak uygun bir şekilde yapılıyor. Mesele, kafanın kaskın içerisine sıkı bir şekilde oturması ama yine de kafayı hareket ettirecek kadar boşluk kalması. “Sürücüler iyi hissetmeli” diyor Krieter. “Beraber, sürücü her yönüyle memnun olana kadar kaskın farklı versiyonlarını deniyoruz.” Vizörler ve alın bölgesi ile kaskın arkasındaki rüzgârlıklar konusunda da son kararı sürücü veriyor. Rosberg kaskın üst bölümünde bir rüzgârlık tercih ederken bazı sürücüler yüksek hızlarda kaldırma kuvvetini asgariye indirmek için tasarlanan bu aerodinamik yardımcıları kullanmıyor. Bitmiş bir yarış kaskı 1.350 ila 1.500 gram ağırlığa sahip oluyor.

Krieter’in Formula 1 yarışlarının olduğu her hafta sonunda kullandığı kaskların her biri için altı farklı vizörü var. “Yağmur yağdığında açık vizörü takıyorum” diye açıklıyor. “Sonra yüzde 50 ile 80 arasında değişen oranlarda gölgeli olanlar var.” Vizörlerin üç ayrı rengi var. Sürücüler piste çıkmadan önce Krieter vizörlere takılıp çıkarılabilen şeritler yerleştiriyor, böylece kirlendiklerinde ya da buğulandıklarında sürücüler bunları saatte 320 km hızla giderken tek bir hamlede çıkarabiliyorlar. “Nico hiçbir zaman üç ya da dörtten fazlasını istemiyor, diğer sürücüler ise yedi sekiz tane kullanıyor” diyor kask uzmanı.

Rosberg ve kask teknikeri yarış sırasında doğrudan iletişim halindeler. Zaman zaman fizyoterapisti de çağrılıyor; “Nico’nun yeni bir parçaya, yeni dolgulara, farklı bir vizöre ya da başka bir şeye ihtiyacı olduğunda kaskın geliştirilmesi konusunda bir önerisi olabilir mi diye.” Ama Rosberg yakınlarda her istediğinin mümkün olamayacağını görmüş: “Nico kaskının yan tarafında duran isim levhası ile aynı renkte bir vizör yapıp yapamayacağımızı sordu. Her şeyi denedik ama ne yazık ki tam olarak aynı tonda olan ama vizörün güvenlik koşullarını sağlayan bir şey üretemedik.”
Her ne kadar her zaman her şey yolunda gitmese de Krieter mümkün olabildiğince her isteği yerine getirmeye çalışıyor. “Sürücüler için temel noktalar havalandırma ve hafiflik” diyor. Neredeyse her yıl yeni, daha hafif kask kabukları çıkıyor ve bunlar seri üretime girmeden önce özel bir laboratuvarda güvenlik testlerinden geçiyor. Çene ve alın bölgesi ile vizördeki on delik sürücünün kafasının çevresine saatte 100 km hızla giderken on litre taze hava akmasını sağlayacak şekilde tasarlanmışlar. “Eskiden hava basitçe sürücünün kafasına ve yüzüne esiyordu. Bugün kafasının üstünden arka tarafına yönlendiriyoruz ve hava buradaki altı havalandırma deliğinden çıkıyor” diye açıklıyor Krieter. Bunların hepsi aynı zaman aerodinamiği de artırıyor. Günümüzde bir yarış kaskı otomobillerdeki difüzörlerle benzer şekilde çalışıyor. Dolayısıyla kaskların da kendi rüzgâr tünellerinde test edilmesine şaşmamak gerek.

2018-01-19T13:38:06+00:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.