Loading...

Mercedes-Benz Geliştirme Bölümü Dijital Araç ve Mobilite biriminin başında olan Sajjad Khan, Almanya’daki Sindelfingen’den ABD, Hindistan, Japonya, Güney Kore ve Çin’e kadar çeşitli yerlerde görev yapan 1000 uzmanın faaliyetlerini koordine ediyor. Bu insanlar çevrimiçi araçlar için yazılım ve donanım çözümleri geliştirmek, otomobillere sistemler, uygulamalar ve hem aracın içerisinde, hem de dışarısında kullanılabilen hizmetler ekleyerek onları daha güvenli ve konforlu kılmak gibi ortak bir amaçla çalışıyor. Bu süreci daha iyi anlamak için ziyaret ettiğimiz Sajjad Khan, biz henüz fotoğraf makinemizin deklanşörüne basmadan önerdiği bir fotoğraf karesi fikriyle bizi şaşırtıyor: “Başımın yarısını gerçek olarak, diğer yarısını geleceğin otomobil tasarımlarına ait dijital imgeler fışkıracak şekilde gösterebiliriz!” Sanat yönetmenimiz ve fotoğrafçımız dönüp sorgulayan gözlerle birbirine bakıyor. Henüz gerçekleştirilmemiş ve üstelik gizli kalması gereken bir imgeyi nasıl fotoğraflayabilirsiniz ki? Çözümü Khan’ın bir E-Serisi’nin direksiyonuna geçmesine ve bir projektörün yüzüne birler ve sıfırlar yansıtmasıtılmasıyla buluyoruz. “Bu gayet uygun” diyor Khan. Ne de olsa E-Serisi bugüne kadar yapılmış ve dijitalleşmiş araçlar içinde en iyisi. Üstelik birler ve sıfırlardan oluşan ikili kod da herhangi bir gizli bilgiyi ifşa edemeyecek kadar soyut. Ama her halükarda Khan, röportajımız sırasında otomobilin geleceğine dair fikirlerden bahsedecek.

2016’da üretilecek bir araç için hangisi daha önemli, motoru mu, yazılımı mı?

Bu konuların ikisi de oldukça önemli. Bir Mercedes-Benz kullanırken, kapısını açarken çıkan sesten sürüş performansına ve gerekli bilgileri nasıl sunduğuna kadar her açıdan sıra dışı bir deneyim yaşamayı beklersiniz.

Ama dijital yönü gittikçe daha fazla önem kazanıyor.

Evet, zaten amacımız hayat kalitesini artırmaya çalışırken tüm dijitalleşme ihtimallerini kullanmak. İnsanlık, atların çektiği arabalardan hava araçlarına geçerek geçtiğimiz 100 sene içerisinde klasik mühendislik uygulamaları konusunda inanılmaz bir gelişim gösterdi. Önümüzdeki 100 sene içinde yaşamlarımız bilgisayar teknolojileri tarafından daha çok şekillendirilecek. Ama mekanik icatlar da önemlerini korumaya devam edecekler, çünkü bizler etten ve kemikten yaratıklarız, sanal varlıklar değiliz.

Peki, yeni E-Serisi ne kadar dijital?

Birçok insan için araçlardaki çevrimiçi özellikler hâlâ son moda. Bizim içinse bu trend çoktan geçti, çünkü biz bunu gerçeğe dönüştüreli çok oldu. Yeni E-Serisi hayal edilebilecek en iyi çevrimiçi özelliklere sahip araç olarak bu alanda standartları belirliyor.

Çevrimiçi özelliklerden neyi kastediyorsunuz?

E-Serisi inanılmaz dijital yeteneklere sahip ve bunlar sadece ilgi çeksin diye konmuş özellikler değil. Tıpkı insan vücudunu baştan sona dolaşan bir atardamar gibi aracın tamamlayıcı bir parçasını oluşturuyorlar. Örneğin basitçe söylersek araç, internete ve uygulamalara erişebiliyor. Ama çevrimiçi özellikler tek başlarına sadece bir olanak, asıl mesele onlarla ne yapacağınız.

Gerçekten, bu özelliklerle ne yapıyoruz?

E-Serisi, sürücüsüne özel ve bağlam odaklı bilgi veriyor. Diyelim ki dizel bir araç kullanıyorsunuz ve yakıtınız azaldı, navigasyon sistemi size yolunuzun üzerindeki tüm benzin istasyonlarının yerini gösteriyor. Üstelik özel bir sekmeye girmenize ya da bir uygulama açmanıza gerek yok. Hiçbir şey yapmanıza gerek yok, sadece benzin istasyonunu seçiyorsunuz ve aracın sizi oraya götürmesine izin veriyorsunuz.

Bu Mercedes-Benz’in “Car-to-X” olarak adlandırdığı iletişim mi?

Evet, bu onun bir örneği, çünkü araç dışarıdan bilgi alıyor. Hangi bilgileri vereceğimiz konusunda da çok seçiciyiz. Vereceğimiz bilginin sürücüye gerçek bir artı değer sunması lazım. Sadece çevrimiçi olmak için bilgi paylaşmanın bir anlamı yok. Bu vizyonla 2016’da birkaç olağanüstü özellikle müşterilerimizi şaşırtmayı umuyoruz.

Bu tam olarak ne zaman olacak?

Her üç ayda bir yeni bir yazılım çıkarıyoruz. Teoride bunu daha hızlı da yapabiliriz, ama müşterinin aracın yazılımında bir güncelleme olduğuna dair çok sık mesajlar almak konusunda pek istekli olacağını düşünmüyoruz. İşimiz, sürücülerin hayatlarını daha da karmaşık hale getirmek değil, tam olgunluğa erişmiş çözümler geliştirmek. Bu yüzden araç içi konforu geliştirme süreci kademeli olarak ilerliyor.

Yazılımlar konforu artırmak konusunda iyi bir şasinin yapamadığı ne yapıyor?

Yaklaşımımızı “24 Plus” olarak adlandırıyoruz. Temel fikir, ister kraliyet ailesine mensup olun, ister bir işadamı, hepimizin bir günde 24 saatle sınırlı olduğu gerçeğine dayanıyor. Yapmayı amaçladığımız şey, artı değer yaratan hizmetler ve ihtiyaç duyulduğunda otomatik olarak gönderilen, kişiye özel bilgiler sağlayarak müşterilerimiz için daha fazla zaman yaratmak.

Peki, bu çalışmalarınız sürüşü daha güvenli bir hale de getiriyor mu?

Evet, sürücünün kullanıcı ara yüzü ile sezgisel olarak etkileşime girmesi söz konusu olduğunda güvenlik hayati bir öneme sahip. Dokunmatik kontrol tuşlarının direksiyonun üzerine entegre edildiği ve sürücünün iki elini de direksiyondan çekmeden, sadece parmaklarının ucunu kullanarak sistemleri kontrol edebildiği E-Serisi bu konuda dünyada bir ilk. Böylece sürücüler eğilip bir tarafa ya da öbürüne bakmak yerine gözlerini yolda tutabiliyor.

Buradan kazaların olmadığı bir çağa yaklaştığımızı söyleyebilir miyiz?

Sürücüleri koruma fikri otomobil tasarlamaya başladığından beri Mercedes-Benz’in DNA’sında yer alıyor. Geliştirdiğimiz sistemler sayesinde kaza sayıları şimdiden önemli ölçüde azalmış durumda. Otonom sürüş ile bir dizi sürücü yardım ve bilgi sistemiyle dijitalleşme bunun neredeyse sıfıra düşmesini sağlayacak.

Sıfıra ne zaman ulaşacaksınız?

Bana kalsa yarın olurdu, ancak başarımız trafik düzenlemeleri ve altyapı gibi harici etmenlere de bağlı.

Otonom sürüşün gerçekleştirilmesi konusunda departmanınız neler yapıyor?

Sürücüsüz araçları mümkün kılacak şeylerden biri yüksek çözünürlüklü yol haritaları ve sokak planlarına erişebilmek. Tam da bu yüzden Daimler AG, Audi ve BMW’den oluşan bir konsorsiyum yakın zamanda Nokia Here’ın haritalama hizmetini satın aldı. Bu verileri otonom sürüşte kullanmanın yöntemleri üzerinde çalışıyoruz.

Bu yeni teknolojinin kısmen de olsa kişisel özgürlükleri engelleyeceğinden korkan müşterilere bir mesajınız var mı?

Sanırım her yeni teknolojiye uyum sağlamak biraz zaman alıyor. Otonom sürüş hâlâ birkaç önemli zorluğun üstesinden gelmek zorunda. Öncelikle bu teknoloji kusursuz bir şekilde işlemeli. İkinci olarak da, müşterilerin yeni teknolojiyle ilgili kendilerini rahat hissetmeleri için güvenlerini kazanmamız lazım. Bu da müşteri deneyimiyle mümkün olabilir. Sürücüler, trafiği gözlemlemek konusunda araçlarının kendilerinden daha iyi olduğuna emin olmalılar. Bunu sağlamanın en iyi yollarından biri, sistemin sürücüyü iki sokak uzaklıktaki tehlikeli bir durumla ilgili bilgilendirmesi gibi örnekler olabilir.

Günün birinde direksiyonun tamamen ortadan kalkması yolunda bir çalışmanız var mı?

Hayır, bence sürücü her zaman bir seçeneği olsun isteyecektir. Sabahları muhtemelen siz e-postalarınızı kontrol ederken ya da okul yolundaki çocuklarınızla laflarken aracın kendi kendisini kullanmasına güle oynaya izin verirsiniz. Ama bir Pazar günü, güneş ışıldarken dağlara doğru yapacağınız bir aile gezisinde direksiyonun başında kendiniz olmayı tercih edersiniz. Otonom sürüş, seçeneklerimizi artırmak için var, kısıtlamak için değil.

2018-01-18T10:35:47+00:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.