Loading...

80 kişilik Mercedes ekibi zaferi şarkı söyleyerek kutlamaya hazırlanırken, yarış tulumu hâlâ terden ve şampanyadan ıslak halde olan Nico Rosberg toplama orkestrasını yönetmek üzere ayağa kalkıyor. Amatör koro üyelerinin arasında müdürler, mühendisler, teknisyenler, pazarlama uzmanları, basın sözcüleri, mutfak çalışanları ve fizyoterapistler var. 30 yaşındaki sürücünün takım arkadaşı, Bahreyn Grand Prix’sinin başlangıcında talihsiz bir kazaya karışan Lewis Hamilton bile koroya katılıyor.

Podyum seremonisi ve yarış sonrası röportajların ilk turunun ardından çekilen zafer fotoğrafı takım için önemli bir an. İstenmeyen nedenlerle yarışın bir parçası olamayanlar da kareye giriyor. Çünkü bu fotoğraf, takım ruhu oluşturmak için büyük önem taşıyor ve hep birlikte bu karenin içerisinde olmak özel bir duygu yaratmaya yardımcı oluyor. “Formula 1 sürücüleri kocaman bir ekibin sadece birer üyesi,” diyor Nico Rosberg ve ekliyor: “Ancak muhteşem bir otomobile sahipseniz kazanabilirsiniz. Dolayısıyla amaç, pistteki en iyi olmak için birlikte çalışmak olmalı.” Dünya şampiyonu Hamilton’da benzer bir görüşte: “Bir takım olarak kazanıyor ya da kaybediyoruz. Ben işleri berbat etmişim, bir başkası bir hata yapmış ya da sadece şansımız kötü gitmiş, önemli değil; bundan bir ders çıkarıyor ve asla suçu birisine atmıyoruz. Bizi güçlü yapan da bu…”

Takım, yarış haftasının öncesinden başlayarak binlerce işi yerine getirmek zorunda. Yapılacak işlerden ister bir teknisyen sorumlu olsun, ister sürücü, her biri önemli. Kokpitteki kişiyle ilgili özel olan tek şey, her ayrıntının mükemmel hale getirilmesi sonunda, tek bir hatayla her şeyi berbat edebilecek olması. Rosberg bu durumu; “Her zaman sorumluluklarımızın bilincinde olmalıyız, bir hata yaparsak koca hafta sonunda tüm ekibin birlikte yaptığı onca işi çöpe atabiliriz” sözleriyle açıklıyor.

“Buzdağının görünen kısmı”

Brackley’deki F1 fabrikasında 750 civarı, Birxworth’teki Mercedes AMG Yüksek Performans Güç Aktarım biriminde de bir 500 insan daha çalışıyor. Burası, kısmen yanmalı motor, kısmen hibrit sihirbazlıktan oluşan oldukça karmaşık güç ünitelerinin tasarlandığı, birleştirildiği, son düzeltmelerinin yapıldığı ve ayarlandığı yer. Bu arada yakıt ve yağ ortağı Petronas’taki kimyagerler de düzeltmeler yapmakla meşgul. Takım ayrıca Stuttgart’taki ana şirket Daimler’den de destek alıyor ve burada geliştirmede çalışan meslektaşlarıyla yakın bir ilişki içerisindeler. Mercedes-Benz Motorsport Başkanı Toto Wolff bu durumu; “Başarımızda sadece yarışlara katılan 90 kişinin değil; temizlik personelinden kantin çalışanına, takımın her bir üyesinin payı var. Biz sadece buzdağının görünen kısmını oluşturuyoruz” sözleriyle ve heyecanla anlatıyor.

Sahne ışıkları çok az kişiyi aydınlatıyor

Formula 1’in merkezinde tabii ki Hamilton ve Rosberg var. Takımın patronu Toto Wolff, teknik direktör Paddy Lowe ve motor şefi Andy Cowell gibi diğer görünür isimlerin ardından dış dünya için daha az tanıdık olan ama son derece önemli ekip üyeleri ve otomobillerle ilgilenenler geliyor. Hamilton ve Rosberg’in otomobilleri üzerinde üçü şasi ve ikisi güç üniteleri olmak üzere beşer mühendis ve 15’er teknisyen çalışıyor. Bu ekipte yer alan Alman başteknisyen Rob ve onun İngiliz mevkidaşı Nathan gibi teknik ekip üyeleri sadece isimleriyle anılıyor. Bir pit stop hatasından sonra ekip üyelerinin kamuoyunda kişisel olarak eleştirilmesinin önüne geçmek için takım yönetimi soyadı kullanmaktan kaçınıyor. “Bu önlem önemli” diyor Nico Rosberg ve ekliyor: “Sonuçta tekil olarak kaybedip, tekil olarak kazanıyoruz.”

F1’in televizyondaki canlı yayınları izleyicilere ekip çalışmasının sadece küçük bir parçasını gösteriyor. İnsanlar pistte sürücüleri, pit’te teknisyenleri ve telsiz başında yönetici ve mühendisleri görüyor. Taraftarların görmedikleri ise sahne arkasındaki kan, ter ve gözyaşları. Örneğin, Perşembe günleri başlayan pit stop heyecanı sahne arkasında yaşananlara iyi bir örnek oluşturuyor. Teknisyenler otomobili tekrar tekrar durduruyor, tekerlekleri hızla çıkarıyor ve yeni bir tekerlek takımı takıyor. Yarışlardaki stop’larda bu değişimi yapmak ekibin ortalama iki buçuk saniyesini alıyor. Kulağa çokmuş gibi gelmiyor, ama anlaşılan daha gidilecek yol olduğu düşünülüyor. Zira sürekli iyileştirmeler yapıp hataları önlemek üzerinde çalışmalar sürdürülüyor. Bir de verilerin en ufak parçalarına ayrılarak üzerlerine kafa patlatıldığı, genellikle çok uzun süren mühendis-sürücü bilgilendirmeleri var. Bu toplantılarda lastik kaplamalar, güç ünitesi ayarları ve frenlerdeki ısınma gibi tüm detaylar konuşuluyor. Nihayetinde ekip; “Bir stop iş görür mü yoksa sürücüleri ikinci bir stop’a almalı mıyız?”, “Yarışın hangi kısmı için hangi tekerlekleri kullanacağız?” gibi sorularla bir strateji üzerinde anlaşıyor. Teknik direktör Lowe bu durumu; “Formula 1 bir bilim ve tıpkı bilimsel alanda olduğu gibi takım çalışması olmadan asla bir yarışı kazanamazsınız” sözleriyle açıklıyor.

Takımın F1’deki başarısının bir başka bileşeni mükemmellik arayışını yansıtan takım üssü. Bu konuda Mercedes HQ bir hastane kadar temiz görünüyor. Bırakın motor yağını, yerlerde bir kâğıt parçası bile yok ve her şey bir düzen içerisinde yer alıyor. Wolf, bu duruma; “Pit garajımız takımımızın nasıl çalıştığının bir simgesi, görsel ve organizasyonel olarak en iyisini ortaya koymaya çalışıyoruz” sözleriyle dikkat çekiyor. Viyanalı olan Wolff, 2012’nin Eylül’ünde takımın dizginlerini eline almış, o zamandan beri de ekibin iyi yaptığı şeyleri alıp daha da ileri taşımış. Bu süreçte; “Temizlik konusunda çok titiz, mükemmeliyetçi bir insanım. Ayrıca gördüğüm her şeyi daha iyi hale getirmeye çalışırım” diyen Wolf’un kişiliği de etkili olmuş. Örneğin, yarış sırasında pit’lerde kendisinin durduğu yerin bile gelişime ve değişime açık olduğuna inanıyor.

Wolff’un ayrıntılar konusundaki hassasiyeti Brackley kantinindeki yiyeceklerle ilgili 2013’te yaptığı değişikliklerle bir efsane haline gelmiş. “İnsanları burada sürekli lazanya ve fasulyeyle besleyemeyiz” diyen Wolff, organik yiyeceklere geçilmesini sağlamış ve çalışanların artık yedikleri şeylerden memnun olmalarından gurur duyuyor. Anlaşılan kazanmak, sadece otomobillerle ilgili değil. Takım ruhuyla aşçılar, garsonlar, yöneticiler ve sürücüler başarı için kendi üzerlerine düşeni yapıyor. Bu yüzden hepsi zafer fotoğrafında gülümsüyor.

2018-01-19T13:10:54+00:00

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.